lördag 30 augusti 2008

Pengar

Nu är det inte länge kvar. Jag slutar jobba nästa vecka och far till Sverige några dagar efter det. Just nu sitter jag och försöker tänka ut hur jag ska få över mina pengar.

Jag tänker behålla mitt skattefria sparkonto här eftersom det är pengar jag inte kommer behöva så då kan de ju hellre få sitta på ett bra sparkonto, men resten av pengarna ska över till Sverige på något sätt. Paypal är inte att tänka på då jag haft problem med det tidigare men banköverföringar blir så dyra. Det blir nog trots allt överforing via bank men då gäller det att räkna ut vilken av mina banker som blir bäst. Den som har lägst avgift för överföring är också den som brukar ha sämst växlingskurs - suck.

För övrigt är kronan väldigt stark för ögonblicket. De 13 kronor jag tänkt jag skulle få till pundet när jag planerade min flytt for ett år sedan är nu inte särskilt realistiska.

Nåja, ska fundera vidare lite här nu så får vi se hur det blir.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också problemet att jag vill föra över pengar till Sverige och min bank vill ta ut en svindyr avgift. Funderar över varför man inte kan göra det med kreditkort. Betalar man till exempel med ett VISA-kort så blir det ju en överföring med (tror jag) en schysst växlingskurs.

Jag har dock aldrig sett att en svensk bank tar emot kreditkortsbetalningar till kunders konton. Konstigt va?

Anonym sa...

lycka till. Tror du har tagit ett bra beslut.

Anonym sa...

"skattefria konto"? Skattefuskar-konto får du nog kalla det, eller?

Båda länderna är med i EU, är den engelska banken skyldig att rapportera till Sverige om du är skriven i Sverige måhända? Jag har ingen aning.

sagan sa...

www.hifx.co.uk är oslagbart, glöm de vanliga bankerna